Bilskadereparasjoner

Når uhellet har vært ute, så kan Os Lakk og Karosseri AS hjelpe deg med å få bilen tilbake i toppform. På vårt verksted i Os utenfor Bergen har vi over 25 års erfaring, og er alltid oppdatert på de siste endringene på bilmarkedet.

Enten det er snakk om en liten bulk i karosseriet, eller en større skade på bilen, kan vi fikse det for deg. Vi sikrer at bilen fremstår i samme stand som før skaden.

Os Lakk og Karosseri AS påtar seg alle oppdrag, uavhengig av bilmerke og for alle forsikringsselskap.

Ta kontakt i dag for å høre hva vi kan hjelpe deg med.

Små skader på bil og karosseri reparares enkelt. Illustrasjonsfoto.

Småskader og bulker

De fleste småskader oppstår på parkeringsplasser, der bilen enten har bulket borti en annen bil, eller en kant av noe slag. Da er det som oftest siden på bilen og hjørnene som er utsatt for små skrap og bulker.

Heldigvis kan vi enkelt rette opp igjen slike skader. Er skaden liten, og begrenset til et lite område, så kan vi bruke en teknikk som ofte kalles SMART Repair eller spot repair. Krever skaden en større oppretting, behandler vi den slik vi har beskrevet under.

Har du små skader på bilen? Ta kontakt med oss for å avtale en time.

Større skader på karosseri og ramme

Dersom uhellet virkelig har vært ute, og bilen har fått seg en skikkelig skade på karosseriet, er det viktig å sjekke at rammen fremdeles er slik den skal.
Dette er «skjelettet» til bilen, og er det som gir bilen dens kjøreegenskaper, balanse og sikkerhet.

For å måle selv de minste ujevnheter bruker vi et spesielt datastyrt måleapparat. Den oppdager skeivheter som er usynlig for det blotte øyet, slik at du kan være sikker på at bilen din blir som ny.

Trenger du bilopptretting, kan du ta kontakt med oss her for avtale en time!

Slik reparerer vi skader på karosseri:

  • Vi starter med å vaske bilen, for å lettere kunne se hele omfanget av skaden.
  • Deretter ser vi nøye over det skadede området, og forsikrer oss om at det ikke er andre skader på bilen enn den du vil ha fikset. Finner vi andre skader blir du informert.
  • Før vi starter opprettingen demonterer vi eventuelle detaljer, innvendige deksler, støtfangere og lignende for tilkomst i forbindelse med reparasjonen.
  • Når vi starter på opprettingen avhenger fremgangsmåten av skaden. Noe blir rettet med hammer og mothold. Andre med bulkfiks. Dersom skaden er så stor at det ikke lar seg fikse, eller ikke lønner seg å reparere, bytter vi karosseridelen.
  • Når karosseriet er reparert, sparkler vi det med en sparkel tilpasset karosseri. Vi bruker bare et tynt lag for å ta de siste ujevnhetene. Denne pusses ned, og gjøres helt slett. Så går bilen inn til lakkavdelingen.
  • Når den kommer tilbake fra lakkering, nylakkert og fin, monteres eventuelle detaljer, støtfangere, innvendige deksler og lignende. Vi rengjør bilen innvendig der vi har arbeidet.
  • Vi sjekker over arbeidet og fyller ut et kvalitetssikringsskjema. Har det vært en større skade, tar vi bilen på en testtur, og sjekker at all teknikk og alle funksjoner som har vært berørt av skaden virker som det skal.
  • Helt til slutt spyler vi bilen, slik at du får tilbake en minst like ren bil som da du leverte den inn.